Den elaka lotten

Min älskade kloka begåvade stora lilla flicka har flyttat.

Storasyster kämpade hårt och målmedvetet med sina gymnasiestudier. Hon visste exakt vilken utbildning hon ville gå, exakt vilket universitet hon ville läsa på, exakt vad som krävdes av henne för att komma dit. Hon skaffade de meriter som erfordrades. Hon nådde det betyg som behövdes för att komma in. Hon sökte den enda linjen med stort L.

Och nu lärde vi oss något som vi inte vetat förut. På de allra flesta högskoleutbildningar lottas turordningen om flera sökande har samma betyg. Det betyder att du inte är säker på att komma in på utbildningen även om du har den poäng som krävs enligt statistiken. Har du otur i lottningen så.... Jag kan inte förstå eller acceptera att något så viktigt och livsavgörande skall avgöras genom lottning. Bestäm att betygen i kärnämnena avgör vid lika poäng, bestäm att den som har gröna ögon eller kan kinesiska går före, bestäm att äldre går före yngre eller att poängen på högskoleprovet skall avgöra. Bestäm att vad som helst som är förutsägbart, som vi i bästa fall kan påverka eller åtminstone kalkylera med skall avgöra. Men låt inte lotten bestämma unga människors framtida utbildning.

Till slut, efter mycken oro och mycket grubblande, fick storasyster, trots den elaka lotten, platsen på sin utbildning, på sitt universitet.

Här hemma är hennes rum tomt. Hennes säng står kvar obäddad eftersom vi åkte hemifrån tidigt, tidigt på morgonen. Jag har inte hjärta att bädda den. Jag sniffar på kudden och hoppas att hon snart kommer hem och ligger i sin säng. Att hon besöker oss. Innan hon far tillbaka till universitetet igen. Min stora lilla flicka. Hur gick det här till?



 

5 kommentarer:

Mamma med ambitioner sa...

Ja hur gick det till. Hua mig jag avundas dig inte. Tur att lillasyster finns kvar, tur att hon inte valde att åka till andra sidan jordklotet och tur att min stora kille bara börjat nian.
Stor kram till dig.

fia sa...

oooooohhhh skönt att ni hade turen på er sida! glad för din dotters skull, och härligt att höra en ung med sådana ambitioner!!

Måste kännas tomt och ensamt men du har lillasyster och stora syster kommer ju hem nån helg ibland :D

styrkekramar till dej

Dubbelörn sa...

Det här har pågått länge, bl a till "läkarlinjen". Våra vänners dotter, valde universitet som inte enbart tog in via lottning, utan de hade även intervjuer. Hon pluggar medicin uppe i Umeå.

Hur har det gått med bostad?

Jag känner ingen känslan... men som tur har du lillasyster kvar, ett tag till ;). Sonen vår ser vi till helgen då vi åker ner med grejer som han inte fick med. Nästa gång blir först till jul... och det är tufft! :/

Kram

Jess sa...

Tråkigt när man verkligen vill in på en utbildning och anstränger sig för att uppnå sitt mål för att det sedan ska lottas! Fel tycker jag.
Skönt att hon kom in i alla fall! Jag förstår att du kommer sakna henne.
kram

homemadebyanna sa...

<3<3<3
kram