Människor & människor

Jag har träffat många fantastiska människor. Människor som ger utan att förvänta sig något tillbaka. Som sträcker ut en hand, ger ett tröstande ord, en kram, bjuder på sin tid, sin omtanke, god mat. Människor som uppmuntrar och peppar; sprider positiv energi. Stödet kan komma från det mest oväntade håll, från människor man inte alls har någon anledning att förvänta sig något av.

Och så finns tyvärr även motsatsen. Människor som är egoistiska, snåla, missunnsamma. Osäkra människor som söker bekräftelse genom att trycka ner andra. Som verkar finna ett nöje i att krångla till saker för dem som finns omkring dem. Som aldrig uppskattar det de har. Som aldrig är positiva eller tacksammma. Som inte drar sig för att ljuga och smutskasta andra. När någon man förväntar sig ska bete sig anständigt sällar sig till denna grupp; då känns det sorgligt. Det är mest synd om den som agerar så; men det är oerhört svårt att förstå deras val.

7 kommentarer:

maria sa...

Bra skrivet...

anna sa...

Du är klok som få!
Men visst kan man bli besviken vissa gånger.
kram

Dubbelörn sa...

Vad jag känner igen mig... Man blir besviken, men samtidigt är jag glad över att de visat sina rätt jag.

Jag har skalat av alla energislukare för länge sedan. Känner vibbarna av dem rätt så snabbt.

Fyller mitt umgänge enbart med dem som ger o sprider energi, värme o positiv livssyn. En av dem är du... :)

Varm kram

Vilda tankar! sa...

Jag tror inte man bara är det ena eller andra. I bland är jag arg och ledsen och har kanske slängt ur mig något som gjort någon annan besviken på mig. I bland är jag uppmuntrande, positiv och på topp och då är jag väldigt generös.
Min erfarenhet är att bakom de flestas arghet finns en stor ledsenhet men den är betydligt svårare att visa än den arga.

En främmandes dumhet på ICA struntar jag i - värre är det med den dumhet som kommer från den jag har en relation med. Den sätter sig i hjärtat, men i de fallen handlar det ofta om missförstånd.
Människans beteende är spännande och vi blir nog aldrig kloka på dem!
Må bra!

Jess sa...

Jag avskyr den "andra" sortens människor, speciellt om de tror att de är den "första" typen...
kram

bokhyllan sa...

Tankvärda ord det där.
Kram till dig.

Poppins sa...

Tyvärr finns de där negativa människor överallt och det går inte alltid att undvika dem. Det värsta är väl när någon man litar på sviker en men kanske det beror på att de inte mår bra. Det är dock ingen ursäkt! Kanske det bästa är att prata ut med den som svikit och få den att förstå hur sårad man är.