Slav

Jag hade ett mycket intressant samtal idag. En vän till mig som arbetar med hälsa och friskvård tog sig tid att försöka hjälpa mig att hantera tiden bättre. Samtalet ledde till en hel del insikter.

Jag insåg att jag är slav. Slav under mailen. Det första jag gör när jag vaknar är att kontrollera mailen. Det sista jag gör innan jag somnar är att kontrollera mailen. Dessemellan hinner jag nog göra det ett par hundra gånger. Sitter jag vid datorn på kontoret och arbetar sneglar jag hela tiden i hörnet på skärmen för att direkt se när ett nytt mail kommer. Pratar jag i telefonen eller med en kollega som sitter mitt emot mig sneglar jag också i hörnet.

När det kommer ett mail kan jag inte låta bli att läsa det. Hur oviktigt det än är. Jag är en idiot som låter ett helt oviktigt mail distrahera mig när jag är mitt i en viktig arbetsuppgift som kräver hela min koncentration.

Efter vårt samtal idag har jag kopplat bort funktionen som signalerar varje gång ett nytt mail kommer. Numera har jag mailtid tre gånger om dagen. Dessemellan skall jag ignorera mailboxen.Och kan ni tänka er; när jag går hem för dagen då får jag inte titta på mailen mer. Inte på morgonen heller. Inte förrän jag kommer till kontoret.

Jag arbetar i en bransch där alla tävlar om vem som är mest tillgänglig. Där den som svarar senast på kvällen och tidigast på morgonen vinner. Där folk på fullt allvar skickar mail och kräver svar inom tretton minuter.

På fredag skall jag rapportera till min vän hur det går. Då får vi se om världen har gått under - eller om jag faktiskt hunnit få en massa vettigt gjort istället för att hela tiden vara splittrad.

På tåget hem idag läste jag inga mail. Jag tittade ut genom fönstret istället. Där utanför blommade både hägg och kastanj. Och björklöven var helt utspruckna. Fascinerande!

5 kommentarer:

Dubbelörn sa...

Det här är nog ett väldigt bra sätt att få en själv att börja tänka till.

Har själv varit i denna duktighetsfälla. Hade nog behövt en vän som ruskade om mig, på samma sätt som din vän gjort.

Det är inte så många år bakåt då vi skickade brev o sorterade i pärmar. Letade länge efter infon o väntade på korrespondensen.

Idag har vi ett informationsflöde som är helt vansinnigt, mail o mobil, internet hela tiden igång.

Ta tillvara dina stunder o låt jobbet tillhöra jobbet :).

Varmaste kramen till dig vännen

Mrs. S sa...

Har nog exakt samma problem som dig. Måste kolla allt som kommer in dygnet runt. Och så blir jag bara stressad när jag inte hinner med allt... Ska nog också försöka printa ner min egen mailpolicy!

Anonym sa...

Tillgänglighet är bra men skapar stress. Förr förväntade sig ingen svar förrän tidigast inom 48 timmar efter det att brevet lagts på lådan, men saker och ting fungerade ändå. Min stresshjälpare rekommenderade mig att stänga av ljudet för inkommande mail och SMS. Det gjorde mer positiv effekt än jag kunde ana.

Jess sa...

Jag tycker du har en väldigt klok vän!
Till slut blir det alldeles för mycket.
Kanske "vinner" du inte på jobb, men jag tror att du kommer att må mycket bättre vilket lönar sig i längden!
Sköt om dig!
kram

Anonym sa...

Håller med dig till fullo - sen jag skaffade Iphone så är jag uppkopplad hela tiden - är det inte mail så är det sms el FB... hopplöst...

har dom senaste dagarna gjort som dig å låtit allt som har med dator och telefon fått vila och kan säga att det hjälper... :D

men så svårt det är samtidigt som det är skönt...

HA en super vecka

kram kram