Nära mig

Blomsteraffären i vårt lokala centrum sålde ut allt till halva priset.... Jag talade med ägaren till butiken. - Inte en sommar till, sa hon. Inte en sommar till utan ledighet. Flera dagar i veckan i veckan är jag ute vid partihallarna klockan sex på morgonen, butiken håller öppet till sju, måndag till lördag. Har man inte råd att anställa någon blir det för mycket till slut.... Glädjen över de fina glasburkarna jag fyndade till halva priset grusades av tanken på alla de tulpanbuketter jag av ren lathet ryckt åt mig i kön i Vivobutiken intill. Jag borde ha gått in i blomsteraffären lite oftare medan jag hade chansen.

Någon dag senare gick jag förbi bokhandeln. I fönstret såg jag några böcker som ropade direkt till mig. Halvt bortglömda badorter är en av mina passioner. - De där böckerna måste jag skicka efter, tänkte jag. Tog två steg framåt. Och två tillbaka.... Man måste lära av sina misstag.

Jag gick in i bokhandeln och köpte två av böckerna. Jag tycker de är underbara.... När jag kontrollerade visade det sig att de hade kostat mer att beställa på nätet. Även bortsett från fraktkostnaden.

10 kommentarer:

Mamma C sa...

Ja det är nog ett stort jobb och slit att vara egenföretagare. Ser på vår trädgårdshandlare vi har där jag bor. Det är sju dagar i veckan, blommorna måste ju ha vatten även söndag. Fina böcker du köpt.
Kram Mamma C

Lallis - liv och leverne sa...

Härligt när man hittar bra köp så. Och det verkar ju absolut böckerna vara. speciellt om man gärna vill ha dem:)
kram Lallis

Speja sa...

Så sant som det är sagt. Man bör tänka sig för om man vill ha kvar de där mysiga butikerna. Men tiden, ibland är det tiden som inte räcker till...

Poppins sa...

Böcker helt i min smak. Jag drömmer om att få semestra på ståtligt vis men tyvärr är det väl bara böckerna man har råd med.
Jag ska också bättra mig på att stödja de små lokala affärerna! Bra att du tar upp det.
kramis

Sienneis sa...

Det är så när man jobbar med blommor, men man får tänka på att en del av belöningen ÄR att man jobbar med blommor? :)

Hade det bara varit lite billigare så hade folk kanske köpt blommor oftare, för något mer ljuvligt än färska blomms finns väl inte!

Passar på nu när man kan plocka vackra buketter i naturen :D

Kram

Dubbelörn sa...

Det var just den boken jag fastnade i när jag besökte bokhandeln senast... Underbar!

Vi har en underbar blomsterbutik här i köpingen o inhandlar precis allt i blomväg där.

Skickar lite kramar i blötregnet...

Var är sommaren?!

Mamma med ambitioner sa...

Tänker så på ditt inlägg, vi vill ha lokala butiker men är dåliga på att stötta dem om det finns billigare alternativ någonannanstans. Jag ska minsann bara handla blommor i vår lilla butik framöver, vill absolut ha den kvar. Tack för tanken! Ha det bäst.

Tidsmästarinnan sa...

jag håller med... och tycker böckerna såg väldigt intressanta ut!

Kram
Susanne

Fia sa...

Du har så rätt - jag har börjat fundera i dom tankarna själv - istället för att unna dom "stora" så går jag in till dom små... men jag tror vi skulle behöva vara flera...

Jess sa...

Hej! Har tittat in hos dig några gånger så nu kände jag att det var dags att lämna en kommentar!
Jag bor själv på en liten ort och vill gärna att det finns affärer kvar i vår lilla by! Jag försöker att handla det som finns här men det är ju väldigt lätt att åka in till storstaden/köpcentrum där allt finns under ett tak. Jag brukar fundera över hur det skulle se ut i byn m det inte fanns några affärer kvar, tråkigt...
Vad bra att du handlade i den lokala bokhandeln där du dessutom fick ett billigare pris! Ha en skön söndag/Jess