Julrapport

Det var kanske inte så dumt att vara krasslig veckan före jul. Det gjorde liksom julen mera .... lagom. Förväntningarna mindre skruvade.... Ja, så här i efterhand känner jag mig faktiskt extremt nöjd med årets julfirande. Men riktigt så kändes det ju inte hela vägen fram till julafton.

En söndag före julafton klockan fem i fyra rusar maken och jag in på Scoutgården för att köpa julgran. Granen skall alltid köpas av scouterna. Det är tradition.... Utanför Scoutgården en söndag i december klockan fem i fyra är det kolsvart. I skenet av en ensam lykta väljer vi ut den allra tätaste och stiligaste granen. Nöjda åker vi hem med vårt fynd.

Da´n före dan före doppareda´n tar vi in vår stiliga gran och klipper av nätet.... Åh, kära nå´n! Storasyster och jag skrattar tills vi får kramp i magen.... Hur har granen blivit så liten? Och när sprang den in i väggen så att toppen kröktes till ett "s"?
Nåja. Glänsande kulor, glitter och massor av paket förlåter de flesta skavanker en gran kan ha. Och numera tycker jag att den är riktigt charmig.... Men nästa år väljer vi nog gran i dagsljus.

Inga kommentarer: